TÜRKİYE’ye yurtdışından büyük çaplı otomotiv yatırımı son olarak 1997 yılında Japon üretici Honda tarafından yapılmış ancak firma 2021 yılında Gebze’deki fabrikasını kapatmıştı. Aradan geçen 27 yılda birçok üreticinin ismi yatırımla anıldı ancak hiçbiri hayata geçmedi. Ta ki Çinliler elektrikli araç dönüşümüyle birlikte Avrupa pazarlarına açılmaya karar verene kadar. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır’ın da sıklıkla dile getirdiği gibi özellikle 2023 itibarıyla çok sayıda Çinli üretici Avrupa’ya açılan bir kapı olarak Türkiye’de yatırımı radarına aldı. Bu noktada en güçlü aday olan SAIC Motor’un Türkiye-Çin arasındaki trafiği ise son 3 ayda hızlandı.
‘DUYGUSAL OLMAYACAĞIZ’
Aralık ayında Bakan Kacır’ın SAIC’e gerçekleştirdiği ziyaretin ardından iki hafta önce Çin’den üst düzey bir delegasyon heyetinin Türkiye’ye geldiğini belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “Türkiye’de SAIC’in fabrikalarından birini kurmak için 2 senedir temposu artan bir şekilde çalışıyoruz. Son 3 ayda süreç biraz daha hızlandı. 2 hafta önce üst düzey bir delegasyon heyeti Türkiye’deydi. Heyet ile Sanayi ve Teknoloji Bakanımızı ve Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi’ni ziyaret ettik. Bursa’daki fabrika ve yan sanayi tesislerini de gezdirdik. Bu noktada Almanya, Fransa ve Doğu Avrupa’dan ülkelerle agresif bir rekabet halindeyiz. Ancak duygusal olmayacağız, sonuna kadar uğraşacağız. Ben er ya da geç SAIC markasının Türkiye’de bir tesisini kuracağımıza inanıyorum” dedi.
Kağan Dağtekin
AVRUPA’DA 5’İNCİ
Geçtiğimiz hafta İstanbul’da düzenlenen SAIC bünyesindeki MG markasının yıl değerlendirme toplantısında Doğan Trend Otomotiv Markaları Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal ile birlikte gazetecilerin sorularını yanıtlayan Kağan Dağtekin, SAIC’in geçen yıl 5.3 milyon adetle Çin’in en büyük üreticisi olduğunu belirterek sözlerini şöyle sürdürdü: “1.2 milyon adetle de Çin dışında satış hacmi en büyük olan otomotiv grubu SAIC. Geçen sene Avrupa’da MG’nin 100 bin adedi geçtiğini görüyoruz. Biz ise MG Türkiye olarak 2023 yılında elektrikli araç satışında dünyada 11’inci Avrupa’da ise 5’inci ülke olduk. Bu sene Almanya’yı zorlayacağımızı düşünüyoruz.”
UYGUN FİYATLI HİBRİT GELİYOR
Geçen yılı 15 bin adede yakın satışla tamamladıklarını belirten Tibet Soysal ise 2024’ü 20 bin adedin üzerinde bir satışla kapatmayı hedeflediklerini, özellikle yılın ikinci yarısında satışa sunacakları Hatchback sınıfındaki uygun fiyatlı MG3 modeliyle önemli satış adetlerine ulaşabileceklerini kaydetti. Hibrit motorla gelecek MG3’ün fiyat olarak aynı segmentteki benzinlilerle rekabet etmesi bekleniyor.
‘ENDİŞE ETMEYİN 6 AY YETECEK ARACIMIZ VAR’
TÜRKİYE’nin Çin, G. Afrika, Japonya gibi ülkelerden ithal edilen elektrikli araçlara getirdiği yeni şartlarla ilgili “7 bölgede 20 servisin ithalatçı tarafından bizzat kurulma zorunluluğu” hariç tüm şartları karşıladıklarını belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “Bu noktada bir yanlış anlaşılma oldu. Devlet araç satışını yasaklamadı ama insanlar “biz elektrikli araba alırsak ne yaparız” diye endişe ediyorlar. Endişe etmelerine gerek yok, satış yasaklanmadı. Önümüzdeki 6 ay yetecek kadar aracımız da var, tedbirliyiz. Bu süre zarfında gereklilikleri tamamladığımız zaman zaten herhangi bir aksaklık olmadan yolumuza devam edeceğiz” dedi. Dağtekin, 20 servis zorunluluğuyla ilgili bayilere ortak olma formülü gibi bir takım konuların netleştirilmesini beklediklerini, birkaç ay içerisinde yol haritalarının belli olacağını da sözlerine ekledi.
10 MİLYON DOLAR YATIRIMLA TÜRKİYE’YE ÖZEL SEDAN
MG’nin Avrupa-’da satmayı düşünmediği Sedan modeli MG7, Şubat 2025’te Türkiye’ye geliyor. Türkiye’den modele olan büyük ilgi doğrultusunda konuyu Çinlilerle paylaştıklarını kaydeden Kağan Dağtekin, “Onlara ‘Türk insanı MG7 almak istiyor’ dedik. 2025’in Şubat ayında üretim başlangıcı ile bu aracı da Türkiye’ye getireceğiz. Bu ürün özelinde Avrupa’yla ilgili planları yoktu ama bizden aldıkları yönlendirmelerle ve bizim de elimizi taşın altına koyup belirli garantiler vermemizle beraber MG7’nin Avrupa uyumlanması ile ilgili bütçeyi onayladılar ve bu yatırımı yaptılar” dedi. Modelin Türkiye’de satılabilmesi için gerekli homologasyon yatırımının ise 10 milyon civarında olduğu açıklandı.
GÜNDEM
10 Ekim 2024SPOR
10 Ekim 2024GÜNDEM
10 Ekim 2024SPOR
10 Ekim 2024SPOR
10 Ekim 2024GÜNDEM
10 Ekim 2024GÜNDEM
10 Ekim 2024